Musikere

NAN EHRENSTRAALE (S) (kontrabas og sousaphone):

Nan er en af en af de få kvindelige jazzmusikere. Hun er født i Sverige, men flyttede til København i begyndelsen af halvfjerdserne, hvor hun sidenhen er blevet en del af det københavnske traditionelle jazzmiljø.
Det var især den klassiske New Orleans musik, der tiltrak hende, det var musikere som George Lewis, Kid Thomas Valentine og Captain John Handy, og selvfølgelig New Orleans bassister som “Slow Drag ” Pavageau, Pops Foster, Chester Zardis, Papa John samt engelske Terry Knight!

Nan er meget værdsat for sit sjældent gennemførte klassiske slagbas-spil som hun behersker til fulde Hun er en efterspurgt afløser i mange forskellige jazzorkestre. Når JENSENS NewOrleans JAZZBAND laver en streetparade, skiftes kontrabassen ud med sousaphonen, sousaphonen er Nans andet instrument.

KURT JENSEN (klarinet, tenorsax og vokal, 1964 - 2017):

JENSENS NewOrleans JAZZ Serenaders startede i Nyhavn med Kurt som bandleader. Kurt var en aktiv del af det københavnske Jazzmiljø. Han gik under navnet “Munke Kurt” og var bl.a. medstifter af Brøndby Jazzklub, Munkejazz og Jazzklub Saint Lawrence.

“Jeg har været vild med jazz siden jeg gik i skole. I begyndelsen var det Dutch Swing College Band og Chris Barber jeg lyttede mest til. En dag fik jeg fat på nogle plader. Jeg lagde dem på grammofonen, men jeg syntes det lød mærkeligt, meget langsomt og dybt i tonen. Jeg troede at min grammofon kørte for langsomt, så jeg sprang hen til den, men nej! Den kørte på den rigtige hastighed. Jeg havde aldrig hørt noget lignende før! Det var en salme. Den blev spillet roligt og afslappet – det swingede enormt. Jeg kikkede på coveret: “George Lewis Ragtime Band”… og nummeret var: “Just a Closer”, den version hvor de synger …”walking with Jesus” ….så var jeg solgt!”

Gennem årene spillede Kurt Jensen sit George Lewis inspirerede klarinetspil i forskellige danske og svenske jazzbands og bl.a. sammen med: Dave Williams, Kid Sheik Colar, Wild Bill Davidson, Joseph Thomas o.a.

Kurt er desværre ikke længere imellem os. En blodprop i hjertet endte hans liv i 2017 – men heldigvis kan vi stadig høre hans spil – og enkelte vokaler – på CD’erne.

NINA EHRENSTRAALE (tenor banjo og vokal):

Nina startede som ganske ung som i orkestret, og har gennem de sidste mange år vundet stadig større og større popularitet som banjospiller og som sangerinde.
Det er ikke kun publikum hun begejstrer, også musikerne sætter pris på hendes meget sikre slag på banjoen og hendes musiske sangstemme.
Man kan også opleve Nina pifte soloer i numrene.
Hun er Kurt og Nans datter, så hun har hørt jazzen fra før hun blev født. Hun startede med at spille guitar da hun var 12 år, men det kedede hende. Så en dag fik hun en gammel Just Poulsen tenorbanjo, og den har hun spillet på hver eneste dag siden.
Det var slagere, børnesange, klassisk musik, selvkomponerede numre og så selvfølgelig jazz.

 

OLE OLSEN (KLARINET & SAXOFON):

Bedst kendt som bassist i “Papa Bue” hvor han spillede i 25 år. Ole begyndte allerede som dreng at interessere sig for jazz. 10 år gammel begyndte at spille guitar, senere banjo og som 16-årig kontrabas og som 17-årig klarinet og saxofon. Ole’s første job var på banjo i Jazzhus Montmartre.

Derefter spillede han fortrinsvis bas med forskellige okestre bl.a. Ib Lindschous’s New Orleans Band. Ole turnerede med mange musikere bl.a. Anton Purnell fra Georg Lewis Ragtime Band, Sammy Rimington og Lillian Boutté.

Ole startede for alvor på klarinet i starten af 70’erne hvor han bl.a. indspillede en række numre med New Orleans trompetisten Kid Sheik Cola.

Ole spillede fra 1980 til 1986 i Olsens international Copenhagen Hot Band, som turnerede i Europa indtil han blev headhuntet som bassist til “Papa Bue”.

Som Klarinettist er Ole en af de få, der virkelig mestrer at fortolke George Lewis spillestil, til stor begejstring for jazzmusikere og publikum.

Efter Kurts død kom Ole med i bandet på klarinet / alt sax og har spillet med siden.

ERLING RASMUSSEN (piano , harmonika , vokal mm.):

Erling Rasmussen har spillet jazz hele sit liv.
Det startede i de unge dage med trompet, senere klaver og harmonika samt violin.

Erling Rasmussen er fremragende på piano og jazzharmonika. Begge instrumenter spilles med et drive og en entusiasme som får alt omkring ham til at swinge.
Men det er ikke kun jazzen der optager Erling. Han er også meget flittig musiker indenfor folkemusikken, hvor det især er harmonikaen og violinen der må holde for.
Erling spillede i Jylland i Cotapaxi Jazzband fra 1970-78, flyttede så til Sjælland, og var i mange år medlem af det navnkundige Papa Dips Jazzband samt Storyville Jazzband.

HENRIK SKORA (piano / vokal):

En af “Jensens” afløsere på klaver er Henrik Skora.
For nogle år siden lavede Henrik et karriereskift fra succesrig forretningsmand indenfor audiobranchen til kunstmaler på fuld tid i Gåbense på Falster.
Dette gav ikke bare mulighed for mere tid til maleri, men også tid til jazzen, som Henrik har dyrket siden sin ungdom.

Henrik spiller et kæmpe repertoire, samtidig med at han lytter meget, en egenskab, som værdsættes af de øvrige musikerer og som muliggør et
spændende musikalsk sammenspil, der stilmæssigt kan bevæge sig fra den gamle New Orleans jazz over ragtime, rock’n roll, evergreens til mere moderne swing.
Henriks styrke og interesse ligger klart i den gamle jazz og som han mestrer til fulde.

HANS INGELSTAM (SE) (trombone)

Hans Ingelstam er en af orkestrets solister. Han har spillet hele sit liv. Som ung i den gamle New Orleans stil i Stockholm, men han har i sit lange liv som musiker spillet i mange stilarter og er en meget alsidig musiker. Han er en mester i den melodiske “bløde” tone på sit instrument men kan sandelig også trykke den af i rytmiske rå rocktoner. Han har spillet med “Jazzin’ Jacks” i mange år og spiller idag med bl.a. “Dixie For You”.
Han optræder også sammen med sin søn Björn Ingelstam på trompet og danner dermed endnu en af de jazzfamiljer der spiller på tværs af generationerne i bl.a “Hans Ingelstam Quartet”.

HANS KAHLEN (træk- og ventilbasun)

Hans Kahlen er en af Jensens solister på basun. Han har spillet basun siden han var 8 år og er bl.a. uddannet på Vestjysk Musikkonservatorium Esbjerg. Hans har spillet de fleste typer jazz. Fra New Orleans jazz over Westcoast og Mainstream og Swing, med inspiration på ventilbasun fra bl.a. Bob Brookmeyer. Det er også blevet til spil med adskillige bigbands fra Ribe over Århus til København. 25 år med det Midtjyske orkester Lorentzens 6-Pack Jazzband og lejlighedsvise koncerter med Finn Ziegler som solist. I 70’erne afløser i Kansas City Stompers, fortrinsvis på jobs i Jylland.

Loading...